Bermasalah
mengenal bentuk huruf.
Bermasalah
menyebut bunyi huruf dengan tepat.
Menyebut
atau membunyikan sesuatu bunyi huruf dengan perlahan.
Menutup
muka dengan buku sewaktu belajar.
Membaca
setiap perenggan terlalu lama.
Ejaan
perkataan seringkali salah.
Menulis
perkataan terlalu rapat, kecil, condong.
Jarak
antara perkataan yang ditulis terlalu jauh.
Lambat
sewaktu menulis.
Huruf
dan perkataan ditulis tinggi atau rendah dan tidak seragam.
Mempunyai
konsep kendiri rendah.
Masa
menumpukan perhatian terhadap pelajaran sangat singkat dan perhatian mudah
dialihkan oleh rangsangan luar.
Hanya
boleh mengikut pelajaran atau arahan yang ringkas dan jelas sahaja.
DISLEKSIA
Keliru
dengan arah kiri dan kanan.
Tempoh
masa untuk menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara amat singkat.
Lambat
bertutur dan sukar memahami arahan.
Sukar
mengikut arahan lisan yang panjang.
Kesukaran
menyalin semula nota yang diberi.
Keliru
dengan nombor-nombor.
Kemahiran
motor yang lemah. Cth :sukar memegang alat tulis dengan tangan dominan, dan
sering terlanggar barang di sekitar.
Sifat
ingin tahu yang tinggi, berminat terhadap perkara baru dan suka bertanya secara
berulang-ulang.
Kurang
keyakinan diri dan menghadapi tekanan jiwa.
Tidak
mempunyai ramai kawan kerana kurang kemahiran bersosial dan sukar bergaul.
Kelakuan
dan sikap yang tidak konsisten.
Gemar
menggigit jari dan merenung buku seolah-olah tidak faham.
AUTISMA
Pola perlakuan yang
unik :
Penerimaan
deria yang aneh.
Sering
membuang masa kepada sesuatu objek yang tidak diketahui fungsinya dan gemar
memutar-mutar barang sambil berkhayal.
Terlalu
menyayangi sesuatu objek sehingga sukar dipisahkan daripadanya.
Rutin
harian yang dirancang secara detail.
Masalah
perhubungan dengan orang di sekeliling :
Tempoh
masa untuk menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara amat singkat dan tidak
berminat dengan kemahiran yang diajar.
Suka
melakukan sesuatu perkara secara berulang-ulang dan hanya akan berhenti apabila
ditegur.
Suka
bersendirian dan menganggap manusia sebagai objek dan hanya berinteraksi bila
di dekati dengan cara-cara tertentu dan dengan individu yang disukai.
Tidak
mahu bertentang mata sewaktu bercakap seolah-olah mereka melihat menembusinya.
Gemar
memeriksa anggota badan seperti kaki dan tangan seolah-olah benda itu baru dan
pelik.
Mengalami masalah
pertuturan :
Sering
mengulangi soalan yang diajukan.
Suka
meniru percakapan orang lain.
Kadangkala
menggunakan suara yang luarbiasa untuk menuturkan sesuatu perkataan.
Sikap
atau perasaan yang ganjil dan tidak normal :
Meletuskan
kemarahan yang amat sangat atau mengamuk dan disusuli dengan perlakuan agresif.
Ianya
berlaku tanpa sebab atau kerana kehilangan sesuatu objek yang disayangi atau
dilarang dari melakukan sesuatu perkara yang mereka mahu.
Mengilai,
menangis dan ketawa secara tiba-tiba.
Tidak
tahu erti bahaya dan gemar melakukan sesuatu yang merbahaya.
Intelek
yang luar biasa walaupun autisma :
Mereka
meminati matapelajaran Matematik.
Gemarkan
permainan seperti ‘Jigsaw Puzzles’.
Suka
menyanyi atau mengingati lirik lagu serta suka mendengar semua jenis muzik.
Boleh
menghafal senarai nombor telefon, tarikh, nama, sajak, dan sebagainya.
Mempunyai
kemahiran mekenikal yang luar biasa.
Tidak suka kepada
perubahan dan sangat susah untuk mengubah sesuatu rutin.
Gemar
berkhayal, menangis dan ketawa secara tiba-tiba.
Taksub kepada sesuatu objek dan gemar
memutar-mutar barang sambil berkhayal.
SINDROM DOWN
Ciri-ciri fizikal :
Tubuh
badannya lemah dan sendinya longgar.
Posisi
mata dalam keadaan serong ke sisi muka, kelopak matanya tebal, merah dan selalu
berair.
Hidung
pesek dan saiz kepalanya agak kecil.
Tulang
rahang yang kecil, mulut kelihatan kecil dan lidah pula terjelir serta nampak
besar.
Telinga
kelihatan kecil dan terletak bawah sedikit.
Tangan
dan kaki agak pendek dan kelihatan tidak seimbang.
Jari
jemarinya kelihatan pendek dan gemuk.
Keadaan
emosi:
Mempunyai
tekanan emosi yang tinggi.
Tindak
balas tidak seperti orang normal.
Boleh
menjadi tidak sabar kerana tempoh perhatian mereka singkat.
Ketidakstabilan
emosi dan sering bertindak balas dengan menunjukkan perasaan marah dan dalam
ketakutan.
Bersifat
lebih pengasih terutama dengan rakan sesama kecacatan ( Sindrom Down )
Perkembangan motor :
Berjalan
lambat dan dalam keadaan yang kekok.
Pergerakan
lambat dan tidak dapat melakukan perkara dengan tepat.
Kelihatan
lemah kerana tenaga dibawah tahap sederhana.
Mengalami
lebih dari satu kecacatan. Cth : Hiperaktif, Lembam dan sebagainya.
Seringkali
sakit di bahagian-bagaian organ seperti jantung, hati, dan buah pinggang.
Perkembangan
intelektual :
Jangka
masa tumpuan yang singkat dan mudah bosan.
Pertimbangan
dan daya ingatan yang lemah.
Tindak
balas yang berulang dan mudah dipengaruhi oleh orang lain.
Kemampuan
kanak-kanak Sindrom Down adalah tidak sama antara mereka.
Kecenderungan
meniru dan mengajuk sesuatu.
Kelihatan
bijak dan berupaya melakukan sesuatu kemahiran yang sukar tetapi sebenarnya
tidak faham dengan apa yang mereka telah pelajari.
HIPERAKTIF
Bersikap
agresif serta tidak dapat duduk diam walaupun sekejap.
Gemar
merayau-rayau dan menganggu rakan-rakan lain.
Sukar
memberi tumpuan kerana sikapnya yang tidak boleh duduk diam.
Mudah
tertarik untuk melakukan sesuatu perbuatan seperti berlari dan memanjat serta
gemar meniru perlakuan orang lain.
Dapat
melakukan setuatu kerja dengan pantas
tetapi terburu-buru.
Bertindak
tanpa berfikir terlebih dahulu akibat dari tindakan mereka.
Bersikap
keras kepala dan tidak mahu mendengar nasihat.
Bertindak
mengikut perasaan sehingga boleh mencederakan diri dan orang lain.
Sukar
memberi tumpuan dan gemar membuat bising.
Suka
mendahului orang lain dalam apa jua situasi terutama sewaktu bermain.
Sanggup
bergaduh untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan.
Bersikap
negatif seperti suka mencuri, bercakap bohong dan suka merosakkan barang orang
lain.
No comments:
Post a Comment